De verkorte cursus (deel 2 van een serie blogs)

Blogserie: rijles!

Door: Gabrielle

Na mijn eerste rijles en een stuk of acht terreinlessen was het tijd voor de korte cursus. Drie dagen intensief lessen en dan gelijk examen. Leuk? Jazeker! Voor iedereen geschikt? Zeker niet!

Terreinlessen

Na de intakeles heb ik eerst, op advies van de rijschool, het maximale van acht terreinlessen gevolgd. Elke week een uur, acht weken lang. Pionnetjes, rondjes, achtjes, remmen. Kortom: voertuigbeheersing! Dat had ik na die acht keer enigszins onder de knie dus vol enthousiasme begon ik aan de cursus.

Lesdagen

Drie dagen achter elkaar op de motor. Met drie leerlingen en één instructeur, dus steeds één deel achterop bij de instructeur (leerzaam!) en dan twee sessies zelf rijden. Je leert enorm veel in korte tijd, maar het geleerde kreeg (bij mij) geen kans om écht te bezinken en aan te komen. De andere twee leerlingen leken hier minder moeite mee te hebben: die waren gewoon lekker aan het rijden.

Examen

De middag van het examen. Eerst het gedeelte voertuigbeheersing: als dat onvoldoende was, mocht je daarna al niet meer ‘de weg op’. Daar kwamen de pionnetjes weer, en tot mijn eigen verbazing mocht ik na een aantal oefeningen het examen op de openbare weg voortzetten.
Helaas was dat niet zo’n succes. De verkeersregels, dat ging prima. Ik had de motor ook aardig onder controle (dat bleek wel uit die pionnetjes). Maar ik slaagde niet, die eerste keer. Het was allemaal toch wat onzeker. Klopt helemaal, dat vond ik ook.

Nog eens examen

Nog een paar losse lessen later heb ik het nog eens geprobeerd. Toen kwam ik het terrein niet eens af, na verschillende pionnetjes om te hebben gekegeld hield de examinator het voor gezien. En daar is het een aantal jaren bij gebleven. Andere prioriteiten zorgden er voor dat ik een gelukkige en enthousiaste achteropzitter werd. Tot het weer ging kriebelen …

Wil je weten welke motoren je bij Fris Motorverhuur kunt huren met jouw rijbewijs? Kijk hier naar een overzicht van het getrapte rijbewijs. Onze collectie vind je hier.

Deze blog is onderdeel van een serie. Lees hier deel 1.

Motoren te koop: lees hier verder

Fris Motorverhuur verkoopt ook motoren
Regelmatig bieden we huurmotoren te koop aan. Omdat we ze al een aantal jaren in de verhuur hebben gehad en het tijd wordt voor iets nieuws. Stuk voor stuk in uitstekende staat, want je weet dat je als huurder ook altijd met een betrouwbare motor de weg op gaat als je bij Fris huurt.

Kilometerstanden

De motoren die we te koop hebben, zijn in de jaren daar voor altijd goed verhuurd geweest. Dat betekent natuurlijk ook dat de kilometerstanden hoger zijn dan wanneer je een motor van een particulier koopt. Is dat erg? Niet als je van ons koopt. Je weet als huurder immers al, dat elke motor vóór elke verhuur uitgebreid technisch gecontroleerd is en dat het onderhoud altijd goed bijgehouden wordt.
Daarnaast is onze ervaring vanuit Fris Motorservice dat klantenmotoren met weinig kilometers in een lange periode juist vaker problemen hebben met:

  • vervuiling van brandstofsysteem,
  • carburateurs,
  • uitdroging van rubbers,
  • vastzittende bewegende delen,
  • enzovoort.

Prijzen

De motoren die we te koop hebben staan scherp geprijsd. Eigenlijk betaal je een marktplaats prijs, maar krijg je de zekerheid en service van een motorzaak. Wat wil je nog meer?

Onderhoud

Zoals gezegd: je weet al dat we onze motoren goed onderhouden. De veiligheid van onze (huur)klanten staat immers altijd voorop. Wil je één van onze huurmotoren kopen, maar is het al een tijd geleden dat je er op gereden hebt (of misschien nog nooit)? Huur ‘m dan gewoon nog een dagje en overtuig jezelf. De huurprijs verrekenen we met je aankoop, als je binnen een week na de huurperiode beslist.

Aanbod

Ben jij toe aan je eerste of volgende eigen motor? Je vindt ons actuele aanbod hier. Staat jouw droommotor er niet tussen, maar verhuren we deze wel? Vragen staat altijd vrij 😉.

De eerste rijles (deel 1 van een serie blogs)

Blogserie: rijles!

Door: Gabrielle

Mijn eerste rijles was een groot succes – voor de toeschouwers. Een uitstapje in de struiken, vastzitten in een bloemperkje en volkomen gebrek aan voertuigbeheersing in het algemeen. Maar ik vond ’t wel leuk!

Korte cursus

Het was een intake les om te kijken of een korte, driedaagse cursus bij mij zou passen. De korte cursus: twee en een halve dag intensief lessen met drie leerlingen en een instructeur en aan het einde van de dag het examen (toen nog alles in één keer).
Plaats delict: het parkeerterreintje van de rijschool, ergens op een industrieterrein in A. Ik kreeg een motor toegewezen, er werd me verteld hoe je gas geeft, remt en de koppeling bedient. Nou, ga maar een rondje om het gebouw rijden. Daar ging ik dan.

De eerste meters

Eerst een stukje rechtdoor. Dan een bocht naar rechts… dat stuur doet niks om me uit de struiken voor me te houden. Arme struik, maar hij ving me mooi op. De instructeur plukt mij én de motor uit het groen en zegt er bij dat ik een beetje moet leunen om de bocht door te gaan. OK, nieuwe poging. De volgende bocht kom ik door zonder iets of iemand te raken. Langs het gebouw en dan weer een rechtse, tussen het gebouw en een bloemperkje door. Best smal (een meter of vijf) en dat gebouw is groot.
Met deze mega snelheid sta je in zo’n bloemperkje ook meteen stil. Wel rechtop, yeah! Maar hoe kom ik hier uit? De motor is afgeslagen en het lijkt me verstandig om dat even zo te houden. Maar wat nu? Mijn mede-intakers doen inmiddels fijn en met steeds meer controle hun rondjes. Ik sta vast, na mijn derde bocht. Ooit. Gelukkig komt D. me redden. Ik stap af, hij stapt op, start de motor, geeft flink gas en hop, de motor staat weer op de straat. En door.

Motorrijder worden

Een paar rondjes zonder avonturen later is de intake les voorbij. Het voelt nog steeds wiebelig. De conclusie: ja hoor, je kunt prima de korte cursus doen. Maar neem dan wel eerst even een aantal terreinlessen vooraf. Arme groenvoorziening ….

Wil je weten welke motoren je bij Fris Motorverhuur kunt huren met jouw rijbewijs? Kijk hier naar een overzicht van het getrapte rijbewijs. Onze collectie vind je hier.

Rijbewijs eisen: hoe werkt het nu precies?

Fris Motorverhuur motorrijder

Welke motoren kun je op welke leeftijd huren bij Fris Motorverhuur? Het getrapte rijbewijs heeft verschillende eisen: het is een ingewikkeld verhaal. Een overzicht.

Eerst de definities, met welk rijbewijs mag je welke motor besturen:
  • A1 rijbewijs – motorfiets met een cilinderinhoud van minstens 120cc en een maximum vermogen van 11kW (circa 25pk) waarmee een snelheid kan worden bereikt van ten minste 90 km/u; of een elektrisch aangedreven motorfiets met een maximumvermogen van minder dan 11kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten minste 0,08kW/kg waarmee een snelheid kan worden bereikt van ten minste 90 km/u
  • A2 rijbewijs of A rijbewijs met code 80 – motorfiets met een vermogen van ten minste 20kW en ten hoogste 35kW (circa 48pk) en een vermogen/gewichtsverhouding van maximaal 0,2kW/kg; of een elektrisch aangedreven motorfiets met een maximumvermogen van ten minste 20kW en ten hoogste 35kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten minste 0,15kW/kg
  • A rijbewijs – motorfiets met een vermogen van ten minste 50kW en een ongeladen massa van ten minste 180kg; of een elektrisch aangedreven motorfiets met een maximumvermogen van ten minste 50kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten minste 0,25kW/kg
Dan de mogelijkheden:
  • 18 jaar of ouder -> A1, je moet de examens theorie, voertuigbeheersing en verkeersdeelneming doen
  • 20 jaar of ouder -> A2, je moet de examens theorie, voertuigbeheersing en verkeersdeelneming doen
  • 20 jaar of ouder én minimaal 2 jaar in bezit van A1 -> A2, je hoeft alleen examen verkeersdeelneming te doen
  • 21 jaar of ouder -> A met code 80 voor twee jaar óf tot je 24 wordt, je moet de examens theorie, voertuigbeheersing en verkeersdeelneming doen; als je 24 wordt vervalt code 80 automatisch en hoef je geen nieuw rijbewijs aan te vragen, heb je vóór je 24e twee jaar A met code 80 dan moet je een nieuw rijbewijs aanvragen om op A motoren te mogen rijden; LET OP: je moet dan wel examen hebben gedaan op een ‘zware’ motor!
  • 22 jaar of ouder én minimaal 2 jaar in bezit van A2 -> A, je hoeft alleen examen verkeersdeelneming te doen
  • 24 jaar of ouder -> A, je moet de examens theorie, voertuigbeheersing en verkeersdeelneming doen

Hier vind je meer informatie over het behalen van je rijbewijs in Nederland.

Wanneer je een motorrijbewijs hebt uit een niet-Europees land, heb je daarnaast ook een geldig Internationaal Rijbewijs (IDP) met A categorie nodig. Dit kun je online of in het land van afgifte van je motorrijbewijs aanvragen. Daarnaast gelden altijd bovenstaande (leeftijds)eisen.

Bekijk hier welke motoren je kunt huren.